Môže zamestnávateľ nariadiť zamestnancovi z dôvodu prevencie pred COVID-19 dovolenku?
V zásade áno. Zamestnávateľ môže nariadiť zamestnancovi čerpanie dovolenky za súčasného rešpektovania zákonných pravidiel vzťahujúcich sa k nariadeniu čerpania dovolenky.
Pri nariadení čerpania dovolenky musí zamestnávateľ rešpektovať nasledujúce zákonné pravidlá, a to:
- čerpanie dovolenky určuje zamestnávateľ po prerokovaní so zamestnancom podľa plánu dovoleniek určeného s predchádzajúcim súhlasom zástupcov zamestnancov (ak u neho pôsobia),
- je potrebné prihliadať na úlohy zamestnávateľa,
- je potrebné prihliadať na oprávnené záujmy zamestnanca,
- ak sa poskytuje dovolenka v niekoľkých častiach, musí byť aspoň jedna časť najmenej dva týždne, ak sa zamestnanec so zamestnávateľom nedohodne inak a
- čerpanie dovolenky je zamestnávateľ povinný oznámiť zamestnancovi najmenej sedem (7) dní vopred, a ak ide o nevyčerpanú dovolenku z minulého kalendárneho roka, najmenej dva (2) dni vopred. Toto obdobie môže byť skrátené so súhlasom zamestnanca.
V súvislosti s vyššie uvedeným je potrebné upozorniť, že zákonné pravidlá sú v súlade s aktuálne platným a účinným právnym stavom v čase vyhlásenej mimoriadnej situácie.
21.04.2020